Logg 9/7 2010 Hulöhamn-VÄSTERVIK

Vi vaknade till en ganska mulen morgon och åt frukost i ruffen.
Sen puttrade vi ut till farleden för motor, hissade segel och påbörjade en dag av kryssning. Solen gjorde oss strax sällskap och vinden var stark, syd och en smula ost! För att slippa slå så ofta seglade vi ut på havet där vi på tre långa slag avverkade en stor del av sträckan mellan Hulöhamn och Västervik.
Vi siktade på denna fyr för att undvika att gå på grund.
Lite länge söderut ligger fyren Sladö Ask och när vi kryssade omkring den tillagades och åts soppa och rågbullar trots att kabyssen lutade närmade 45°. Efter att ha hållit runt 4-5 knop hela dagen började vi så småningom närma oss Västervik. I sundet påväg in till hamnen fick vi plötsligt slör så alla varma kläder åkte av och vi seglade en bit på bara storsegel och njöt i solgasset.
Sen startades motorn och vi puttrade in och la oss vid Huges marina, som förutom att den var prisvärd har en superfräsch toalett och 100 meter till Västerviks stadskärna. Toppen!
När vi duschat och satt diverse elprylar på laddning begav vi oss in i stan och köpte öronproppar och biljetter till filmen Eclipse som skulle visas klockan nio. En god middag intogs på Morella och glass åts på en mysig pir. Så tog vi en liten promenad och spanade in andras båtar (och konstaterade att Green Pearl tycks vara den enda båt under 10 meter som tagit sig hit för segel) innan vi begav oss tillbaka till Bion.
Filmen var underhållande och vid halv tolv var vi tillbaka i båten efter en fantastisk kväll. Kameran lämnades hemma, så ni får nöja er med en bild tagen från båten.
I eftermiddag får vi förstärkning här på Green Pearl av skeppspojken Petter. Vårt mål är att ta oss till hans landställe i Gutviken under kvällen och sedan påbörja färden tillbaka till Stockholm i början av nästa vecka.