Varför Bibliotek EGENTLIGEN existerar

Ursäkta.
Jag är kanske gnällig.
Men vad håller dom på med på biblioteken?

Förra veckan sökte jag en bok på SU:s bibliotek och upptäckte att den, trots att den enligt hemsidan skulle finnas, inte stod på sin hylla. Jag berättade det för en bibliotekarie som beklagade sig och sa att den nog "förkommit". Vilket jag hört åtskilliga gånger då jag som fattig student lånar en hel del böcker.

Okej, så jag åker hem och söker på samma bok på Libris för att upptäcka att det ska finnas ännu ett exemplar på SU, fast från en annan tryckning (vilket var anledningen till att jag inte såg den första gången jag sökte). Att kategorisera efter bokens namn och inte tryckår funkar visst inte på Libris...

Så jag åker återigen in till SU och söker efter samma bok, men den senare upplagan. Utan resultat. Då jag talar med en bibliotekarie får jag förklaringen att "boken är alldeles ny och hon som är ansvarig har nog boken på sitt rum, så den har nog inte kommit upp på hyllan än..."

"MEN VARFÖR I ALL VÄRLDEN STÅR DEN DÅ SOM TILLGÄNGLIG PÅ ER HEMSIDA??!!"
Vill jag skrika, men behärskar mig och frågar sansat:

"Kan du ringa henne så jag kan få med mig den hem nu, jag skulle behöva den?"

"Nej, men jag kan ställa dig i kö på boken, så får du ett mail när den inkommer"

URSÄKTA MEN JAG HAR BÄTTRE SAKER FÖR MIG ÄN ATT PENDLA FRAM OCH TILLBAKA TILL STOCKHOLMS UNIVERSITET!!!
Ville jag svara den alltför oengagerade bibliotekarien, men eftersom att jag sett att boken fanns på Sofiahemmets bibliotek vid KTH, endast en station bort, bestämde jag mig för att inte bråka. Väl på Sofiahemmet fick jag dock upplysningen att "Vi lånar tyvärr bara ut böcker till våra egna studenter", varpå jag fick bege mig från stan utan bok, med en hel del fritid fattigare.

Bibliotek är tycks inte finnas till för att låna ut böcker.
De existerar för att ge oss låntagare hjärnblödning.
Det var nära att de lyckades idag kan jag lova...

Kommentarer
Postat av: Lina

min kompis ringde mig idag och var jättearg på uppsalas alla bibliotek. Hon undrade också varför det finns bibliotek och framför allt tydligen: bibliotikarier. "värdelöst" så du är inte ensam! ;-)

fika i veckan? förra vecka var lite mycket med.. men nu är det lugnare! är du i uppsala i nått i veckan? jag kan alla dagar utom tisdag. KRAM

2009-09-07 @ 18:58:43
URL: http://flickanidiket.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0