Men alltså... vi är över tjugo...

Två gånger denna vecka har jag och mina vänner blivit tagna för tonåringar.

Gång 1:
Jag och Sofia sitter i simhallens bastu. Vi brukar alltid prata, men denna gång var det omöjligt att få en syl i vädret på grund av två damer som satt och skvallrade högljutt (läs: skrek) om allt som hänt dem, deras vänner och världen i allmänhet. De kom plötsligt in på ämnet ungdomar.

Dam 1: Alltså ungdomen nu förtiden... Dom är ju överallt!

Dam 2: Jaa... Förra veckan körde dom moppe utanför mitt fönster, men min granne ringde polisen! Det var bra gjort, tycker jag.

Dam 1: Ja, det kan verkligen vara jobbigt... Men dom har ju ingenstans att vara...

Dam 2: Nej det är förfärligt! Dom bara stänger alla fritidsgårdar! Inte konstigt att ungdomarna gör uppror och tänder eld på bilar.

Dam 1: Eller vad säger ni ungdomar?? (Tittar på mig och Sofia) Ni är väl sådär 16-17 år, har ni någonstans att träffas på helgerna?

Jag och Sofia tittar på varandra och vet inte riktigt om vi ska skratta eller gråta.

"Alltså, jag fyller tjugofem nästa gång" Fick Sofia till sist fram, och jag fortsatte "Mmm... Vi har egentligen inte så stor koll vad sextonåringarna har för sig..."

De två damerna ursäktade sig högljutt och fortsatte sedan sin skrikdiskussion.
Jag undrar fortfarande vad de hade sagt om vi påstått att vi senast förra veckan eldade en bil för att visa vårt missnöje...



Gång 2:

Jag och Linda står lutade mot en vägg i församlingshemmet och lyssnar på när fritidsledaren berättar för de nattvandrande föräldrarna hur lätt det är för ungdomar att få tag i langare och sprit. Linda råkar tappa en hårnål, och fritidsledaren vänder plötsligt uppmärksamheten mot oss.

Fritidsledaren: Ni ungdomar. Hur lång tid skulle det ta för er att få tag i ett nummer till en langare?

Linda: Eeeh... Alltså... Jag vet inte hur jag skulle få tag på nåt alls...

Jag: För alltså... Vi är över tjugo...


VAD är grejen?
Konfirmanderna brukar vara bättre på att gissa.
Okej att gamla damer inte kan se skillnad på 16- och 23-åringar...
...men borde inte  fritidsledarna ha åtminstone lite bättre koll än konfirmanderna?
Det blir ju pinsamt om dom häller ut spriten för dom som faktiskt får köpa den lagligt.

Kommentarer
Postat av: Pappa

Jag säger som Carl Bildt, som påpekade till de som ansåg att han var för ung för att bli minister...

Min förmenta ungdom, är min enda brist som garanterat är av övergående karraktär. (ungefär)



Och, ja, nu måste ni sluta elda bilar bara för att ni inte har fått en lokal... jämrans ungdomar.

2009-09-13 @ 09:51:00
Postat av: Lina

haha! vet precis hur det är!!!!!!! Skrev några egna exempel på bloggen nu. ler!

2009-09-13 @ 16:57:32
URL: http://flickanidiket.blogg.se/
Postat av: Emelie

Men assa, det ar ju inte sa konstigt! Ni ar ju unga och frascha, det finns ju femtonaringar som ser mer slitna ut. :D



Puss!

2009-09-14 @ 02:28:32
URL: http://wackywombat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0