Vad säger ni?

Vad säger du när nån ger dig en komplimang för nåt som ni verkligen inte tycker är positivt?

1) Tack!
2) Eeeh, tack, men...
3) Haha va?? Skojar du?

Jag kan lätt definiera mig själv som tillhörandes grupp 3 och kan nog räkna ungefär halva min bekantskapskrets till samma kategori. För nån dag sen var det en trevlig kassör på Ica som sa att hon tyckte att mitt hår var fint. Min svar löd ungefär: Haha, tycker du? Det är bara oklippt, men tack ändå, det var snällt!
Hur trevligt var det svaret på en skala??

Eller om någon säger att ens jacka eller halsduk är fin så måste man förstås upplysa dem om att jackan är fem år gammal och att halsduken kostade en euro. Ungefär som att man vill påpeka för personen som vill vara snäll att denne minsann inte har nån smak.

Det är ju förskräckligt otrevligt. Varför svarar man så på komplimanger? 

Jag funderade på ifall det hade nåt att göra med grundskolesyndromet som går ut på att man säger att man är fulast/  tjockast/ dummast. Sedan protesterar motparten och säger: Nej, men du är jättefin/ smal/ smart, det är ju jag som är ful/ tjock/ dum. Men känns inte heller som nån riktigt bra förklaring för då förväntar man sig ju ett uppmuntrande svar.

Kan det kanske bero på att man känner sig som en lurendrejare om man tar emot en komplimang för nåt som man vet är oklippt/ gammalt/ billigt? Eller är det helt enkelt ett sätt att få något sagt, när man inte vet vad man ska svara på komplimangen?

Det är ju fortfarande inte nån bra anledning till att berätta om sanningen.
Det är ju så mycket trevligare och enklare att bara säga tack!

Har du nån bra förklaring till varför man gör så?
Hur agerar du när du får komplimanger?
Tell me!

Kommentarer
Postat av: Viktor B

3) Haha va?? Skojar du?

2009-03-16 @ 23:04:20
Postat av: Helena

Då är vi av samma sort =)

Men varför tackar vi inte bara??

Nån förklaring?

2009-03-17 @ 10:39:14
URL: http://schoolingbannerfish.blogg.se/
Postat av: marcus

1) Tack! Eller: Visst är den! Jag gillar med min jacka!

2009-03-17 @ 15:17:54
URL: http://blogg.aftonbladet.se/11813
Postat av: Helena

Då tillhör du alltså halvan av min bekantskapskrets är lite trevligare =) Det är ju lätt bästa svaret! Men om det är nåt som du inte tycker är positivt? Säger du ändå att du gillar det?

2009-03-17 @ 15:47:54
URL: http://schoolingbannerfish.blogg.se/
Postat av: marcus

äh, det beror väl som på lite grann! Jag vet inte om jag tycker att alternativen var tillräckliga heller... Men sen har ju jag ett EQ utöver det vanliga! Och ödmjuk så innåt helvete är jag med! :D

2009-03-18 @ 01:03:04
URL: http://blogg.aftonbladet.se/11813
Postat av: Werner

Jag skulle vilja påstå att om det var en komplimang så var den sagt som ett försök att göra dig glad, så varför inte bara tacka och ta emot och faktiskt gå med på att det finns olika åsikter och bara för att de inte stämmer med din behöver de inte vara bra ;)?



Dessutom, bort med jantelagen ^^

2009-03-18 @ 11:19:53
Postat av: Ida

Intressant fråga det där! Jag själv svarar nog lite blandat av de där tre alternativen. Har egentligen ingen idé om varför man liksom är så där "otrevlig" ibland..



Joo, afrodance var riktigt trevligt :) Tack för lyckönskningarna till tentan! Och GRATTIS till det klarade teoriprovet, duktig du är! Nu är det bara köra på och så har du körkortet snart :) Lycka till!

2009-03-18 @ 18:25:17
URL: http://storasysteryster.blogg.se/
Postat av: Emelie

Emelies vett- och etikettskola:

"Hur man bäst slätar över smicker"



-Vilken snygg klänning!

Svar: Menar du den här gamla trasan?



-Här får du en present!

Svar: Nämen, det var väl inte nödvändigt?



-Vi vill anställa dig som chef för vårt företag!

Svar: Men inte ska väl jag?

2009-03-18 @ 22:20:29
Postat av: Helena

Ida: Nu är det kört, och det gick fint, som du ser! Hoppas tentan gick lika bra!



Emelie: Du är överslätningarnas drottning! Det är möjligt att jag citerar dig senare i bloggen.

2009-03-19 @ 11:10:57
URL: http://schoolingbannerfish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0