Dagens fel, Ratzinger

Ibland är man så oerhört tacksam över att man är protestant.

Inte för att det alltid är frid och fröjd varken i Svenska kyrkan eller i den protestantiska kyrkan världen över (WASP är ju ett exempel på när det har gått lite fel). Men vi slipper iallafall ha överhuvud som kväker ur sig groda efter groda efter groda.

Jag kan köpa att Ratzinger inte hade koll på biskop Williamssons förnekelse av förintelsen; alla har ju inte tid och lust att titta på Janne Josefsson. Men om man har ett förflutet inom Hitler Jugend (som visserligen typ alla tyskar från den tiden har) så kanske man kan vara extra försiktig och kolla upp såna saker...

När Vatikanen sedan går ut och kritiserar en nioårig flickas mamma för att hon hellre ville rädda det barn hon redan hade än de två potentiella som fanns i dotterns mage är det värre. Att hävda det ofödda fostrets rätt till liv med hänvisning till att det är utan skuld, framför nioåringens rätt till att leva sitt eget, är märkligt. Varför ska flickan behöva ta konsekvenserna av en våldtäkt? Är inte hon lika oskyldig som fostren?

- - -

Nåväl. Nu har herr Påve hälsat på i Kamerun och hävdat att kondomer förvärrar aidsproblemen. Hans egen lösning på problemen med aidsspridningen är  "ett andligt och mänskligt uppvaknande".
Tillåt mig att känna mig lite skeptisk.

Människor har genom alla tider haft sex, och dom kommer antagligen att fortsätta ha det. På många ställen i Afrika är problemen dessutom att män går till prostituerade (för att inte få fler barn?) och smittas av HIV, som de sedan tar med hem till frugan. 

Hur vore det om man åtminstone kunde få använda kondomer inom äktenskap - för att skydda varandra och begränsa barnafödandet? Hur vore det om man såg njutningen som något positivt -en gåva- istället för att försöka hindra den? Och hur vore det om Ratzinger överlät sexualråden till RFSU och andra upplysande organisationer som verkligen kan något om det? 

Som sagt; Människor har genom alla tider haft sex, och dom kommer antagligen att fortsätta med det, med eller utan kondomer.

Jag har en känsla av att Ratzinger inte har hört talas om överbefolkningsproblemet som jorden står inför eftersom han baktalar kondomer i Afrika. Eller är det kanske just det han försöker åtgärda genom att förbjuda kondomer = sprida Aids?

Jag förstår inte hur han tänker.
Någon som gör det?

Kommentarer
Postat av: Tess-Angelica

Bra talat! Även jag grubblade en del över detta imorse när jag läste metro...



Men vad är WASP för något?



2009-03-18 @ 11:12:22
URL: http://tessangelica.blogg.se/
Postat av: Marcus

Asså, jag tycker att man ska vända sig till fröken höger och fråga henne vad hon har för åsikt i frågan... ;)

WASP är ett gammalt rockband som fick galet mycket kritik från en del svensk media och framförallt kyrkoväsendet för deras överdrivna och ganska fåniga texter. Jag undrar vad som hade hänt om "smack my bitch up" Hade kommit ut back in the days?

Ps. Påven är rubbad, men var det så oväntat? ds

2009-03-18 @ 12:29:18
Postat av: Helena

Tess: WASP är visserligen ett rockband, men det står egentligen för White Anglo-Saxon Protestants, som är en höger-grupp i USA. Åtminstone tidigare hade en hel del makt och redan namnet antyder ju att det var en grupp för vita och inga andra...



Marcus: Om du med fröken höger syftar på mig så tycker jag att min åsikt vad det gäller åtminstone kondomer framgår rätt tydligt i inlägget ovan =)

ps. Jag tyckte ändå att Johannes Paulus hade sina finesser, och han var också påve... ds.

2009-03-18 @ 14:26:43
URL: http://schoolingbannerfish.blogg.se/
Postat av: karin

Mmm, nej förstår inte hur de tänker, (varken Ratzinger eller WASP), och det är trist att påven blamerar sig. Det kastar ju skuggor över hela katolska kyrkan. Men jag är övertygad om att den katolska kyrkan är så mycket mer än bara påven......

Känner, och känner till, massor med kloka, eftertänksamma, kärleksfulla och ödmjuka katoliker, vilka inte alls oreflekterat stämmer in i "il papas" uttalanden. Även inom katolska kyrkan pågår en diskussion. Låt oss inte kasta ut barnet med badvattnet!

2009-03-20 @ 09:08:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0