Om Dagistid och Dilemman i Påklädningsproceduren

Detta inlägg skrivs för att jag i helgen har varit på Ornö. Som ni kanske märkt så har vädret det senaste dygnet krävt endel kläder av den som vill vara ute mer en fem minuter, och påklädningsproceduren får mig osökt att tänka tillbaka på mina upplevelser på dagis.

Jag har både gått, praoat och jobbat (fast bara en dag)dagis, och ett bestående minne är vilken himla liv det blev varenda gång man skulle ut. Galonisar eller täckbyxor skulle på, dragkejdjor skulle dras upp utan att fastna i skinnet och skor och vantar försvann i den allmänna kalabliken och hittades sedan nedtramade i sörjan som alltid var på hallgolvet.

När jag idag tar på mig ytterkläder (alltså inte bara jacka utan täckbyxor eller regnkläder) tänker jag tillbaka på dessa episoder med en rysning och är nöjd över att jag nu endast behöver klä mig själv. Jag behöver varken tvinga ner små ovilliga fötter i stövlar eller vara den som själv blir påtvingad galonisarna trots att kläderna under sitter helt fel och korvar sig.

Jag hatar verkligen korviga kläder! Den enda i hela världen som vet hur ett par vantar ska tas på är min mamma och skidpjäxorna är det bara pappa som klarar av att få på utan att något knölar. Även om det har blivit bättre sedan dagistiden kan jag än idag känna hur otillräcklig jag är när det gäller påklädning.

Exempelvis försökte min jympalärare hjälpa mig på med pjäxorna när jag gick i åttan (dom var faktiskt sjukt hårda!) och när han väl fick dom fick vi ta av dom igen eftersom sockorna skavde. Förra veckan i Romme blev Erik tvungen att hjälpa mig att ordna vantarna (så att jackan sitter riktigt åtspänt utanpå vantarna, men vantarna måste sitta utanpå tröjan under så att det inte glipar) och jag fick förklara flera gånger innan resultatet var till belåtelse.

Är det bara jag som har såna här problem? Eller känner ni igen er i dilemmat:
Du måste gå på toa, men om du gör det så måste du se till att underställströjan hamnar under långkallingarna och polotröjan under mjukisbyxorna och ylletröjan under täckbyxorna och sen måste du knäppa jackan och ta på vantarna... och hur stor är chansen att lyckas med allt detta utan att det glipar nånstans?

Du bestämmer dig för att prärievarga och gå på toan en gång när du har mindre kläder på...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0