JAG blir ju förbannad!

Dagens inlägg började som en kommentar på Marcus http://blogg.aftonbladet.se/11813 inlägg angående en kristdemokratisk ledamots förslag om hur Renfeldt bör avsluta sina tal. Den blev lite för lång och får därför bli ett eget inlägg.

- - -

Jag blir också förbannad! Men jag blir nästan mer förbannad på svensk journalistik än på kvinnans förslag. Jag håller verkligen med Marcus och större delen av svenska folket om att förslaget är värdelöst. Samtidigt tycker jag det är trist att journalistiken ger en enda tant som (kanske) inte har alla hästarna hemma så mycket uppmärksamhet istället för att man skriver om dem som har intressanta förslag...

Den uppmärksamhet som just givits henne lär ju varken gynna Kristdemokraterna, regeringen eller kristna i allmänhet. Synd bara att hon inte tänkte på det innan hon öppnade munnen.

Men jag blir lite irriterad på att den svenska jounalistiken är så tråkigt nischad. För mig framstår de som en enda rödgrön röra som gör sitt bästa för att motverka dels regeringen (ja den är ju inte rödgrön) men framför allt polisen. Självklart ska regering och polis granskas, men när man bara lyfter fram det negativa tror jag att läsarna får en ganska skev bild av verkligheten.

- - -

I Metro (som visserligen är en skit-tidning) har man nu tre dagar i rad haft artiklar vars syfte tycks vara att minska allmänhetens förtroende för polis och rättsväsende. En av artiklarna handlar om en stackars femtonåring som ska åtalas för att han förolämpat polisen - trots att han bett om ursäkt, en handlar om att fyra miljoner lagts på polisens värdegrund och en handlar om att poliser poserat nakna med K-pister.

Det är förstås gott och väl att man håller ögonen på en kår som har ett stort ansvar. Men när det verkar som att tidningarna gör allt för att kunna ha en följetång där man rackar ner på en särskild yrkesgrupp tycker jag det går för långt. Om en polis förolämpar en brottsling (som skett i Rosengård nyligen) och åtalas räcker inte det, utan hela kåren ska ta emot skit för det. Om en vanlig ung kille förolämpar polisen och åtalas är det synd om honom.

Självklart bör polisen ha en högre moral än en femtonårning (det har förhoppningsvis de flesta). Självklart ska de använda skattebetalarnas pengar på ett bra sätt och självklart bör de inte strippa med sina vapen.

Men vem hade brytt sig om ifall några lastbilschaffisar hade använt lika fula ord som poliserna använde? Vem hade brytt sig om ifall Ericsson la fyra miljoner av aktieägarnas pengar på att ta fram en ny policy (Det är väl använda pengar så länge de inte går till någons drömfallskärm)?  Vem hade brytt sig om ifall några byggarbetare poserade med sina arbetsredskap?

De senaste dagarnas hetsjakt på poliser som ställt till det för sig får mig att må illa.
Artiklarna får knappast ungdomars förtroende för polisen att öka, vilket riskerar leda till fler onödiga konfrontationer mellan ungdomar och polis. Rubrikerna får en att glömma att de flesta poliserna är vanliga, vänliga män och kvinnor med minst lika mycket moral som vi andra.

- - -

Kanske är det dags att ha lite högre krav?
polismännen är förvisso kraven redan ganska höga men både journalistkåren och vissa kristdemokratiska ledamoter lämnar en hel del att önska...

Appropå byggarbetare med arbetsredskap:
http://www.youtube.com/watch?v=3hrL2COkxaA  

Kommentarer
Postat av: marcus

Jo, Helena jag håller med dig i ditt inlägg. Jag gillar inte media för dom säljer tidningar, inte bra(vettiga) storys. Sen kan ju Polisen vara jävligt tveksam ibland, inte för att dom poserar nakna med deras vapen utan snarare för att dom är galet klantiga ibland. Men visst fan är jag glad över att dom finns.

2009-02-12 @ 20:43:22
URL: http://blogg.aftonbladet.se/11813
Postat av: Helena

Vad glad jag blir att vi tycker lika =) Jag är också glad att dom finns, men självklart kan vissa poliser vara klantiga (dom är ju också människor...) Det jag tycker är trist är när man rackar ner på en kår i dagar för att enstaka individer i kåren gjort något dumt...



Självklart ska poliser vara särskilt hårt hållna eftersom deras jobb påverkar många. Frågan är om inte journalisterna också påverkar många... Relativt sett så tror jag det finns fler vettiga poliser än vad det finns vettiga journalister...

2009-02-12 @ 22:20:58
URL: http://schoolingbannerfish.blogg.se/
Postat av: Petter

Sjuk. Film.

2009-02-14 @ 22:59:02
Postat av: Helena

Tycker du??

Jag tycker den är lite erotisk jag...

2009-02-14 @ 23:58:07
URL: http://schoolingbannerfish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0