Det finns grader i Avloppspajen

De senaste månaderna har jag insett att avlopp kan paja på flera olika sätt. Innan år 2009 var jag bara bekant med trasiga avlopp av grad 1 och 2, men under detta års första månader har jag hunnit stifta bekantskap med grad 3 och 4 också. Förhoppningsvis slipper jag utsättas för grad 5.

Avloppspaj Grad 1:
Inträffar oftast i medelhavsländer eller på Gotland där avloppen inte är så himla fancy.
Anledningen till avloppspajet kan vara att man antingen gjort nummer 2 eller haft näsblod, då mycket papper tenderar att stoppa upp vattenflödet. Åtgärdas enkelt genom att man spolar upprepade gånger (fast inte så mycket att vattnet rinner över toalettkanten)

Avloppspaj Grad 2:
Inträffar oftast i Assisi eftersom det är dit man åker med konfirmander.
Anledningen till avloppspajet är oftast att en konfirmand "råkat" spola ner en tampong, en strumpa eller sina trosor i toaletten. Därefter brukar konfirmanden spola tre gånger på raken så att toaletten blir överfull, alternativt rinner lite vatten ut på golvet. Sen tillkallas jag. Avloppspaj av grad 2 åtgärdas genom att man hämtar en nunna som med hjälp av en sugpropp fixar avloppet. Eventuellt får man lyssna på en liten utskällning.

Avloppspaj Grad 3:
Har jag hittills bara upplevt i Amalfi.
Anledningen till detta avloppspaj är antagligen att nåt vattenlås gått sönder så att sallad och annat som spolas ner i köket bubblar upp i badkaret. Efter någon dag börjar de uppbubblade grönsakerna i badkaret att ruttna, varför en viss stank uppstår. Åtgärdas genom att man undviker toalettbesök och låter bli att duscha tills man kommer hem (till Sverige). Då lägenheten inte är ens egen är det antagligen någon annan som fixar problemet.

Avloppspaj Grad 4:
Upplevde jag ikväll hos mina föräldrar.
Anledningen till detta avloppspaj tycks vara att hela avloppssystemet har geggat igen så att inget vatten kommer igenom. Istället åker vattnet upp i golvbrunnen i garaget så att garagegolvet fylls av avloppsvatten. Åtgärdas genom att man med hjälp av en hävert leder bort vattnet från garaget ut i trädgården och ringer en röris som lovar att fixa det dagen därpå.



Jag känner att jag har fått perspektiv på tillvaron och aldrig mer kommer att klaga när jag måste rensa hår i golvbrunnen i badrummet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0