Om det fanns någon rättvisa i världen...

...så borde jag ha fått böter vid dethär laget.

Jag har nog aldrig framfört ett fordon på ett sämre sätt än vad jag gjorde idag, övningskörningstiden inräknad. Efter ett hårt jympapass med Benny skulle jag ta mig till Midsommarkransen där Petter numera huserar.

Jag har aldrig haft ett särskilt bra lokalsinne och mina redan dåliga möjligheter att hitta rätt försämrades på grund av Eriks vägbeskrivningar som var mer förrvirrande än klargörande. Till på köpet körde jag för ovanlighets skull en automatväxlad bil. (Läs: Den rullar framåt så fort man släpper bromsen vid läge D, backar så fort man släpper bromsen vid läge R och åker ingenstans alls vid läge P.)

Den lånade bilen har dessutom egenheten att den vägrar lägga i femman om man inte ökar farten 60 km med gasen i botten. Detta ledde till att jag först blev tvungen att ligga i 60 och sedan gasa upp i 120 på en 90-väg. Mina medtrafikanter måste ha tyckt att jag var en mycket märklig förare.

Efter att jag på grund av detta kört för fort blev jag tvungen att vända på allehanda dumma platser eftersom jag tappade bort mig. Jag tog först en sightseeng runt på Essingen och sedan kring Telefonplan. Att försöka göra en U-sväng och inte riktigt lyckas - för att sedan lägga i fel växel (R/P/D) när man måste flytta sig snabbt undan inkommande trafik är inte värsta planen.

En annan grej som är dum när man kör automatväxlat är att man, om man kommer för nära en kant på en vändplan, inte kan släppa lite på bromsen utan att bilen dundrar in i stenkanten. (Ja, pappa, du hade svurit om du hade suttit i passagerarsätet...)

Nåväl, till slut nådde jag då Midsommarkransen och min väns kvarter. Problemet var bara att det var en viss brist på parkeringsplatser. Jag var vid detta laget fortfarande svettig, (efter passet) förbannad (på Erik) och hungrig (bidrog nog till argheten).

Jag övervägde att ställa mig i en vändzon eller på en förhyrd plats när jag till slut fick syn på några bilar som, till synes helt lagligt, hade parkerat på höger vägren på en liten tvärgata. Jag lämnade bilen, gick upp till Petter, duschade, åt och hade mycket trevligt.

När jag för en liten stund sedan gick för att hämta bilen såg jag skylten som stod i början av den lilla tvärgatan där min bil stod parkerad. Den hade blå botten med ett rött streck i en cirkel ovanpå.

Himla tur för mig att alla lapplisor och poliser inte höll hus kring Midsommarkransen idag!

Kommentarer
Postat av: Agneta

Vilken hårresande bilfärd, huuuuu. Tur att jag först i efterhand får redan på alla strapatserna. Du verkar ha haft en himmelsk tur .....

Kram, mor

2009-08-31 @ 12:18:24
Postat av: Karin

Hur mår den lånade bilen efter allt dunsandet? Den kanske längtar hem till sin matte.....?

2009-08-31 @ 21:39:37
Postat av: Helena

Agneta: Ja, det var nog bäst för alla parter att du inte var med i bilen (och inte pappa heller!)



Karin: Den lilla matten har ju vant bilen vid ett hårt liv, så den klagade inte alls...

2009-08-31 @ 22:42:59
URL: http://schoolingbannerfish.blogg.se/
Postat av: Anna

hahaha dina inlägg är så roliga :)

2009-09-07 @ 20:57:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0