BåtFix À la Macgyver.

För några dagar sen kom fram till att jag har sjösättning den 9maj och att motorfästet "ist kaputt" som man säger i Tyskland. Därför såg jag till att hinna med en sväng till Ornö idag också (05:15 - 00:11 = lång dag = hinna mycke grejjer). Nummer ett på listan över saker som skulle ordnas var, som jag nämnt ovan, motorfästet. Med hjälp av pappa, en elektrisk hyvelmaskin, cirkelsåg, fogsvans, slipmaskin, blyertspenna och en ek (eller bit av iallafall) har jag på äkta Macgyver manér nu tillverkat ett nytt. Fästet är inte riktigt klart än, ekbiten måste dränkas i olja och alltihopa måste monteras, men delarna finns iallafall.


Bilderna ovan visar delarna till motorfästet. I kommentarsfältet kan den som är teknisk, äntligen-hemma-händig eller Macgyver-intresserad gissa vilka delar som är gamla respektive nya.

Nummer två på båtfix listan var att laga motorn som inte startade. Jag och min far gjorde så gott vi kunde, men den 19 år gamla utombordaren va lite motvillig. Av någon outgrundlig anledning ville inte tändstiften ge nån gnista.

...efter några timmar gav jag upp å bakade en kaka istället (sjukt manligt)....

Strax innan vi skulle åka hem gav jag motorn ett sista försök och kom då på denna genialiska ide: det blir mycket enklare att starta om man inte glömmerbort "dödmansgreppet-spärren".

För er som inte är insatta i båtmotorer så är detta en liten plastbricka som ska sitta på plats för att motorn ska gå att starta. Tanken är att denna pyttelilla plastbit ska fästas i ett snöre som i sin tur fästs i förarens flytväst. Det hela resulterar i att motorn stannar i "man-överbord-situation". Problemet med denna plastbit är att den är mycket lätt att glömmabort, den har också en viss benägenhet att mystiskt försvinna.


Som tur är går allt att laga med lite snöre!! Go Macgyver!


Kommentarer
Postat av: Emelie

Ja, det mesta kan man Mac-Gyvra ihop med lite fantasi... Den där kakan du bakade, den var väl inte gjord av sprängdeg? :P

2009-04-27 @ 19:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0