Känner du dig nere? Thomas av Aquino har lösningen!

Thomas av Aquino är en av de stora teologerna och levde på 1200-talet. I en av mina kursböcker lärde jag mig att han, förutom att fundera över Gud, undersökte hur man kan bota depressioner och melankoli. Nu när vi går mot mörkare tider känner kanske en och annan att ett litet tips på hur man får tillbaka livslusten skulle sitta fint?

Glöm Prozac, Fontex och Cipramil; Aquino har en bättre och billigare lösning!

"Men hur kan melankoli bli botad eller lindrad? Aquinas undersöker de kända botemedlen på sin tid och konstaterar till sist att det finns två källor till hopp för de kroniskt depressiva: Vänners sällskap och varma bad."

Så om du skulle känna dig lite moloken såhär på höstkanten, slösa inte pengar på lyckopiller, som ändå inte löser problemet.
(http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article1920553.ab)

Tappa istället upp ett varmt bad och ring en vän!


Kommentarer
Postat av: madde

¨låter klockt, tänk om man hade ett bad.. skulle inte vara dumt.

2008-09-24 @ 21:36:26
URL: http://maddepaddan.blogg.sw
Postat av: Johanna

Thomas av Aquino var typ det enda vi läste om på min Idé-och lärdomshistoria kurs! Hihi!

2008-09-25 @ 02:39:54
URL: http://blikvar.blogg.se/
Postat av: Helena

Johanna, Madde: Ja han är ju grymm! Mycket smartare än idag när man tror att små vita piller ska fixxa biffen! Jag har badkar, bara att komma till stockholm om man känner sig nere ;)

2008-09-25 @ 14:28:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0