Dialekter

måste ju vara nåt av det bästa som finns.
Förutom att det kan låta kul känns det som att orden får mycket mer vikt när de sägs av nån som har en riktigt bred dialekt.

När min mamma för nåt decennium sedan tröttnade på min och systers bråk, och dånade: Hållåtihoschen! eller Gautobagåån! (Vilket jag nu på senare år förstår betyder: håll åt i halsen och gå ut på bakgården, dvs. var tyst och gå ut) var det ingen av oss som brydde oss om att ta reda på vad det egentligen betydde. Vi tystnade och smet iväg väldigt snabbt. När man är arg kan norrlandsbonska vara väldigt effektivt.

Helt nyligen när vi pratade om en särskild kille sa söta Johanna:http://blikvar.blogg.se från Hedemora: Men han är ju dum i huvet! Ingen ifrågasatte huruvida han verkligen var det. Hennes betoning av una gjorde att det inte alls lät surt eller elakt, utan bara väldigt sant. Om politikerna pratade mer hedemoradialekt så skulle folk nog lyssna mer på dem. 

Sen får vi förstås inte glömma Arvidsjaurdialekten. Ingen kan väl säga: Men vännen, med mer inlevelse än underbara Ulrika? Och kan någon få en fika att låta mer lockande än änglalika Angelica från Kaalix?

Ett glädjeämne är också min glada(?) norska lärare i kursen i Teologisk Etik. Jag fattar inte alltid vad hon säger när hon pratar om "tastaturet"  och "eticken", men jag är ganska säker på att hon är nöjd med livet och att vi ska gå på tur nån dag...

Härligt att gå på ett universitet där Sveriges dialekter (och dessutom flera språk) finns samlade!
Vilka är era favoritdialekter?

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag gillar göteborska, göteborgare låter alltid så nöjda med allt. Gött mos!

2008-09-06 @ 19:43:14
Postat av: Kasri

Va skönt att höra! Försöker ju dölja min barndomsdialekt så myckte som möjligt och tala "ren stockholmska" fast jag inte lyckas alltid.....

Sveriges framsida go!

2008-09-06 @ 22:06:55
Postat av: Johanna

Haha, Hedemoradialekt är så vackert! Hoppas allt är bra och att vi ses snart! Puss puss

2008-09-06 @ 22:23:37
URL: http://blikvar.blogg.se/
Postat av: Helena

Nu kommer jag ju på att jag glömt att nämna Maddes fina dialekt; Jönköpingsmål! Lite likt göteborska faktiskt! Det roligaste med göteborgare måste vara när dom är arga! Fast då låter dom ju inte så nöjda förstås... Eller det kanske är därför det är roligast? För att dom låter nöjda men ser arga ut? Ja, jag vet inte...

2008-09-07 @ 10:16:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0