The things you own end up owning you

Det finns ett buddhistiskt ordspråk som går ut på att "Den som äger mer än fem saker är själv ägd av sina ägodelar". För att citera Fight Clubs skapare "The things you own end up owning you".

Jag äger snarare 500 saker än fem och kan ibland känna hur sanna dessa två uttryck är. Jag tycker verkligen inte att det ska vara så, och ändå kommer jag ibland på migsjälv med att knappt ha funderat över det senaste inköpet innan jag börjar tänka på nästa grej att köpa. Hur tragiskt är det inte att man är så prylfixerad, att man låter sig själv ägas av sina nuvarande och kommande ägodelar?

Det är ju så illa! Jag behöver inte mer av varken kläder eller prylar, men ändå är det nästa inköp som upptar ens tankar när man sitter och borde plugga.

Jag tror vi är så himla indoktrinerade av konsumtionssamhället att det är svårt att ta sig ur det. Alla modebloggerskor, veckotidningar, reklam och tillochmed dagstidningarna överöser oss med ett habegär som är svårt att stå emot. Att jag mest handlar second hand är en klen tröst, för trots allt samlar jag ju på mig mer och mer och mer...

Men jag har insett problemet och tagit itu med det!

Det sitter numera post-its med dagens rubrik "The things you own end up owning you" i lägenheten för att påminna mig om Fight Clubs och buddhisternas budskap. Nu ska det bli shopstop på mig!
Hoppas det hjälper!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Haha, ÄGD!

2008-11-08 @ 18:34:38
Postat av: Karin

Jo, det blir ju lätt lite mycket saker......

don't we know all about it?!?

2008-11-08 @ 20:39:17
Postat av: Linda

sant. Hur skönt hade det inte varit som nu när jag ska åka bort, att ta sin ryggsäck och bara de allra viktigaste sakerna och dra? men nej, då ska man köpa hundra grejer som är bra att ha på resan! Vilket skämt egentligen..

2008-11-12 @ 21:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0