Vem har ansvar?

Nu är jag åter i "stan" och det märks särskilt på att jag inte är lika vän till sinnes som jag var på ornö. Detta medför att jag nu kan beklaga mig över hur svårt det är att få något uträttat, eftersom det som ska uträttas oftast är "någon annans problem" och om något som skulle ha uträttats inte blivit gjort kan man vara övertygad om att detta är "någon annans fel".

Vem har ansvar när ett fel begås? Och hur får man tag på denna person?

Jag lämnade in min ögonsten, Panasonic DMCFZ, på reparation hos ett av de ledande företagen som säljer hemelektronik för en månad sen. Jag fick beskedet att lagningen skulle ta mellan två och tre veckor och att jag skulle få besked så snart den var klar. Och veckorna gick... För mig är en minut utan min kära kamera som en dag, men objektivt sett så lyckades jag faktiskt vänta i prick tre veckor innan jag ringde företagets support för att fråga vart min kamera blivit av. Detta var en måndag.

Supporten svarade att så vitt hon kunde se så var kameran fortfarande hos företaget som skulle laga den, och att det inte var någon idé att jag ringde igen förrän tidigast på fredagen om de inte kontaktat mig dessförinnan. Jag förklarar för henne att jag redan väntat de tre veckor som reparationen max skulle ta, och att jag verkligen skulle behöva min kamera men hon säger snabbt att hon inte kan göra något mer eftersom det inte är hennes ansvar, utan att jag får vänta.

På fredagen ringer jag supporten på förmiddagen och frågar hur det står till med min kära kamera. Killen jag pratar med svarar att så vitt han kan se så är kameran fortfarande hos företaget som ska laga den. Otåligt upplyser jag honom om att jag redan väntat nästan en vecka mer än vad de lovat och att jag gärna skulle vilja ha hjälp med att få hem kameran så fort som möjligt. Killen säger då att han ska maila butiken som jag lämnat kameran på och be dem ringa mig så att jag ska få mer information.

Ingen kontaktar mig på fredagen, men på lördagen får jag ett sms där jag ombeds att komma till butiken för att hämta ut min kamera! Fylld av glädje engagerar jag halva min fästmans familj i att ta en omväg förbi Länna innan vi far ut till ornö, för att jag så gärna vill ha min kamera direkt! När vi kommer dit möts vi av förvirrade killar som mumlar något om att min kamera inte går att hitta. Tillslut framkommer det att det är två servicenummer som blandats ihop, och att min älskade fortfarande är kvar hos reparationsbolaget.

Det brister för mig, och jag berättar för killen i utlämningen att jag åkt långt, väntat längre än vad jag borde och att jag är väldigt missnöjd med hur allt skötts. Killen suckar och säger att det inte är hans ansvar. Han påstår att reparatinsbolaget för kameror ofta är försenade med leveranser och att det inte är något som företaget som jag köpt kameran ifrån kan göra något åt.

Vems ansvar är det då?

Inte kan jag, som kund, ringa upp ett reparationsbolag som jag inte får veta namnet på, och kräva att de ska skynda på med min kamera? Borde inte företaget, som jag köpt min kamera av och lämnat in den till, upplysa mig om att deras tidsangivelser inte gäller ifall det är en kamera som ska lagas, när jag lämnar in just en sådan?

Imorgon ska jag bli uppringd av företagets servicechef.
Jag hoppas att han kan upplysa mig om hur min kamera mår och vem jag ska hänga.

Skönt att få ur sig detta!
Nu ska jag återgå till att njuta av livet och oroa mig för min kamera!
Ett smakprov på bilder från min kära
image17

image18

image19

image20

image21
Förstår ni att jag längtar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0