Italienskor och Jeans

Vår vän som just kommit hem från Italien upplyste mig igårkväll om att italienskor är hemskt överskattade. När jag tänker över saken så tycker jag nog att han har rätt i det han säger. Om jag tänker "Italienska" så kommer bilden av "Gudfadern", Michael Corleones italienska "flickvän". (Hon som dör när fienden fifflat med bilen för att döda Michael) Jag tänker på vackra, fluffiga klänningar, lockat hår, vita tänder bakom leende röda läppar och stora mörka ögon.

När det gäller de nu levande italienskornas stil blir jag varje år förundrad över hur människor som bor i ett av världens största modeländer lyckas med konststycket att klä sig som fjortisar oavsett sina åldrar. Varför är de vackra klänningarna utbytta mot jeans som ser ut att vara köpta på Paris Nytt? (För dem av er som inte kommer från Tyresö; Paris Nytt är Tyresös skabbigaste klädbutik med ständig utförsäljning)

Glitter
, dåliga slitningar, färgstänk och nitar (som väl är tänka att se coola ut) översållar byxorna och gör att, om det nu skulle finnas lite denim nånstans därunder, så syns det iallafall inte. Till de söndersmyckade jeansen, som ofta är låga i midjan, bärs vanligen en alltför liten top, vilket oundvikligen medför ett butt-crack baktill och även får till följd att halva magen visas. (Att bära trosor med snygg 'kalsongkant' tycks inte falla italienskorna in, och att magtröjor var modernt i tidernas begynnelse och förhoppningsvis aldrig kommer bli det igen, tycks inte bekymra dem) Jag har själv sett att det finns Levis'store i Italien. Frågan är varför igen går dit?

För övrigt tycks kvinnorna arbeta (eller röka?) förmycket, då stora ögon är något av det mest sällsynta man kan se i pastans hemland, påsar under dem är så mycket vanligare. Leendena och den pärlemorskimrande hyn tycks också vara något som jag fått om bakfoten när jag föreställer mig en italienska, då det är ytterst ovanligt att se någon av dessa två komponenter hos en nu levande italiensk kvinna. Kanske har också leendena försvunnit på grund av stressen, eller är det rökningen som utplånat både den pärlemorskimrande hyn och de vackra leendena? (Jag har full förståelse för att man inte vill visa missfärgade tänder och därför låtsas vara snäsig för att slippa le)  Möjligen har kvinnorna också kommit fram till att permanenter är skadligt för håret, (dock för sent) för de allra flesta som jag sett har haft rakt, slitet hår.

Jag känner dock till några italienskor på vilka detta inlägg inte alls stämmer in.
Undantagen som bekräftar regeln, så att säga.


Kanske är jag orättvis.
De flesta av oss svenskor kan nog inte jämföras med Anita Ekberg.
Men ska det vara så svårt att få syn på ett par hyfsade jeans i modets land?
Och fimpa, för Guds, er egen och naturens skull!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0